Saturday, October 23, 2021

58. Kasih yang tak diucap



repost daripada post di facebook 5 Mac 2014

ini ada satu kisah. mengenai seorang lelaki bernama abah. masa tu bulan puasa. malamnya kami solat terawih di surau sebelah rumah. tiada siapa yg tinggal. pintu berkunci. usai tarawih aku pulang awal. abah bersama jemaah lain. berburak. aku terkejut. pintu rumah tak berkunci. gegas aku masuk. cek barang. sah. blackberry baru aku hilang. wallet jugak diselongkar. aku bgtahu abah. abah pun gegas. cari walletnye kalau2 lesap jugak. tapi wallet abah selamat. abah nmpak wajah aku ralat. yelah, jarang aku beli gajet yg harganya ribuan tu. tapi aku diam. cuma syukur takde apa yg lebih berharga hilang. esoknya, di atas meja abah letak beberapa not seratus. lima keping kesemuanya. mak kata abah suh beli henfon apa yg patut. abah xmampu nak bagi beribu. aku tahu abah pakai sebahagian duet modal berniaganya. dan dia akan hutang dlu dgn apek sayur dipasar. aku ambil satu keping dan beli fon samsung berharga rm50. selebihnya aku pulang kepada abah. terima kasih abah. kerana untuk menjadi seorang hero utk aku. untuk mak. untuk kami. sejak kami lahir sampai bila2.

No comments:

Post a Comment