Thursday, May 7, 2015

51. mariasi

Alhamdulillah. 27 Feb 2015 aku sah jadi suami kepada noorhazwani.

Bab kawen ni bukan bab main2. Bab kawen ni bab serius tahap berkerut dahi tu. Tu sebab masa berbincang dengan family sendiri atau dengan bakal family mertua pun berkerut merut dahi. Some say perkahwinan itu ibarat perjudian. Kena gamble ja. Tapi bagi aku, ibarat pelaburan. Orang berjudi harapkan luck, tapi bagi aku, kita melaburkan bagi mengharapkan keuntungan. Ish, macam kaki kikis bunyi nya. Dalam konteks ni, maksudnya kejayaan lah.

End of pelaburan story mory ni. For sure sebelum masuk ke alam perkahwinan, kena lalu gerbangnya dulu. Disambut sambut, didoa doa, dikompang kompang, dipalu palu. Kat situ pun banyak menda yang signifikan. Mungkin menjadi trend skang ni untuk buat majlis gilang gemilang. Biarlah, buat je la yang termampu. Bak kata mawi, xsampai 25% jemputan yg datang adalah member, lagi lebih 75% orang kampung dan kawan2 mak ayah, jadi puaskan juga hati mak ayah sebab tu sebenarnye majlis dorang.

Best man perlu apa bagi bakal pengantin lelaki. Nampak macam ikut style barat, tapi kalau benda tu baik, apa salahnya.Well, aku mintak lokman keme jadi best man. Dia pun teruja. Alhamdulillah. Banyak betul membantu, dari persediaan untuk akad nikah sampai la ke majlis bersanding. Not to mention dia tak sihat masa tu. Kena herpes apa menda entah masa balik dari jepun. Tapi he did well. Aku berbangga ada member yang sangat prihatin pasal persediaan aku untuk jadi suami orang. Salute bero.

Alhamdulillah, segala yang dirancang berjalan dengan baik. Aku tak pernah rancang sesuatu dengan detail untuk diri, melainkan untuk berkahwin. Dan satu lagi untuk berkahwin dengan seorang wanita bernama Noorhazwani bt Daud merupakan keputusan paling konsisten pernah aku buat sejak 8.8.10. Untuk sesetengah orang mungkin nampak biasa, tapi bagi aku yang sangat macam lalang, ia satu kejayaan yang besar. *tepuk bahu sendiri

Alhamdulillah, majlis persandingan berjalan dengan baik. Takda masalah yang besar berlaku. Semuanya baik2 aja. Kenduri aku dibuat secara gotong royong. Aku ada masalah dengan itu pada mulanya, sebab mak n abah dah tua dan tak larat, better pakai catering. Tapi kawan2 mak insist nak bergotong royong, so aku ikutkan je. Dan alhamdulillah, setel semua, tak ada penat sangat macam majlis gotong royong yang lepas2. Team rewang buat kerja dengan gembira. Mungkin tak ramai sangat orang yang datang, tak apa lah asalkan semuanya dapat makan, dan tak lebihan lauk pauk sangat yang membazir. Semuanya ngam ngam. Abah pun takda tambah duet sendiri, malahan duit yang aku bagi n salam kaut, aku bagi je abah dan infak skit untuk pembangunan markas kat sebelah rumah. In fact, apa yang lebih membahagiakan jika majlis yang dirancang berjalan dengan baik dan semua oang gembira, Alhamdulillah.

Pape pun, hari itu adalah hari aku melangkah masuk ke gerbang perkahwinan. Tak tahu apa yang bakal terjadi dalam alam yang baru. InsyaAllah, kali ni tak berseorangan, berteman, moga kami mampu mencari tapak yang baik. untuk mencari dan membina  sebuah syurga di dunia.

Terima kasih Allah.

No comments:

Post a Comment